08 November, 2009

The 15th Asian Mountain Bike Championships Air Keroh Melaka


Pemenang Ketegori Junior Kazuki Shimizu (tengah) diapit Hildan Afosma Katana (kiri) dan
Mohd Aim Mohd Fauzi pada kejohanan Basikal Bukit di Taman Muzaffa Height Air Keroh Melaka.

MELAKA - Peserta dari Indonesia, Popo Ario Sejati membuktikan kejaguhan apabila menjuarai acara menurun bukit kategori Elit Lelaki Kejohanan Basikal Bukit ke-15 di Taman Muzaffar Height, Ayer Keroh, semalam.

Pelumba berusia 23 tahun itu berkata, dia yakin memenangi perlumbaan itu setelah melakukan latihan dan persediaan sejak sembilan bulan lalu.

"Trek sejauh 1.5 kilometer ini agak mencabar dan berbonggol-bonggol.

"Ia juga agak teknikal berbanding trek lain, namun saya suka trek sebegini," katanya

Popo mengungguli kategori Elit apabila mencatatkan masa terpantas iaitu dua minit 39.50 saat.

Dia diekori peserta Jepun, Naoki Idegawa dengan masa 2:43.61s di tempat kedua. Tanaphon Jarupeng dari Thailand pula terpaksa berpuas hati di tempat ketiga dengan catatan 2:50.28s.

Peserta Jepun, Mio Suemasa, 26, pula mengungguli acara menurun bukit kategori Elit Wanita apabila menewaskan tujuh pencabar lain.

Mio muncul juara dengan catatan masa 3:1.60s diikuti peserta dari Indonesia, Risa Suseanty dengan masa 3:16.93s manakala tempat ketiga disandang peserta dari Thailand, Aussanee Pradupyard dengan 3:29.15s.

Menurut Mia, catatan masa yang dilakukan beliau pada hari ini lebih rendah berbanding semalam.

"Hujan petang semalam menyebabkan keadaan trek hari ini (semalam) agak licin dan sesetengah tempat becak.

"Walaupun melakukan beberapa kesilapan, saya tidak patah semangat dan cuba sedaya upaya untuk memenangi acara ini," katanya.

Seorang lagi peserta Jepun, Kazuki Shimuzu, 17, membuktikan penguasaan negara matahari terbit itu apabila muncul juara acara menurun bukit kategori Junior.

Kazuki muncul apabila mencatatkan masa terpantas iaitu 2:56.01s manakala peserta dari Indonesia, Hildan Atosma Katana di tempat kedua dengan masa 2:57.32s.

Peserta negara, Mohd. Aim Mohd. Fauzi, 18, membuktikan bahawa negara ini tidak ketandusan bakat dalam acara menurun bukit basikal gunung apabila mendapat tempat ketiga dengan catatan masa 3 minit 5.69 saat.

Dungun Cycling Team mengucapkan tahniah dan syabas kepada Mohd Aim diatas kejayaan tersebut dan tidak lupa kepada Jurulatih En.Fauzi kerana kejayaan melatih Pasukan Malaysia dalam Acara Mountain Bike. TAHNIAH

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tahniah Aim...wat molek tahun depan.
Semangat doh aku.....!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Aim bila nak belanja tea o nya?


Pakcik !!

East Coast Cycling Team berkata...

Hmmm....tak kan tea O aje Pakcik